Karika, 3. dio

E da su se oni fino zadrzali na energiji (religijskoj, ne filozofskoj – v. kasnije), pa sirila ga se ona koncentricno, talasima ili zrakama, nije bitno – svima bi nam lakse bilo! Ali nisu!

Plotinus, osnivac neoplatonizma, ubacio je novu dimenziju: Intelekt. Njegov sistem sadrzao je dakle dva pricipa: Jedan (engl, One)  i Intelekt. Intelekt nastaje iz Jedan (svi su bili nekako stidljivi u ovo vrijeme da stvari nazovu pravim imenom: Bog. Sta vise u 2. i 3. vijeku ce nastati pravi mali rat i polemika oko imena, ali ovdje je jasno da Jedan znaci Bog). Intelekt je instrument kojim bog stvara svijet, ali Plotinus je zapao u intelektualni problem jer je smatrao da je Jedan savrsen i dovoljan, pa se pojavilo pitanje sto ce onda nekome ko je dovoljan, novi proizvod (intelekt)? O ovome mogu zaludni ljudi sad polemisati danima, ali mi moramo dalje, ka nasim ratovima…

Plotinus je ostavio iza sebe nasljednika Porfirija, ali u Skoli je bio i Iamblikus. I sad, slucaj (?) je htio da ovog prvog Zapad (zapadni dio Rimskog carstva) prihvati kao sponu sa antickim filozofima, a istocni dio Carstva, Iamblikusa. Zapad nije citao Iamblikusa….

Porfirij je naravno smatrao da je Jedan savrsen, ali je u njemu vidio i tri fenomena: Postojanje, Zivot i Misao. Naravno, nije mu se to samo javilo kao danasnjim vidiocima, vec je to u vise tomova knjiga obrazlozio, ali…. Bilo kako bilo dopade se shema Tomi Akvinskom. Ali prvo, M. Viktorinus. On se prvi usudio da povuce znak jednakosti izmedju Plotinusovog Intelekta sa, prvo, Logosom, a onda i Sinom! Jer treba razumjeti da dok ovi ‘muceni’ filozofi razmisljaju i probaju da rijese enigme postanja i bivstvovanja, dotle pristizu novi i novi pisani materijali, poznati pod imenom Novi zavjet, koje je trebalo tumaciti i obraditi. Po svemu sudeci, incijativa je bila kod Novog zavjeta, jer su filozofi tumaceci ga sve vise i vise prihvatali i podjelu uloga medju glavnim akterima (Otac, Sin…). Viktorinus objavljuje svoja djela nekoliko Godina nakon sto je hriscanstvo postalo drzavna religija, a u vrijeme prvih naznaka pucanja unutar dva krila hriscanstva (Prvi sabor/koncil, Arianska kontroverza). Sa zapadne strane Trojstvo postaje svi vise i vise vidljivo, bas kao i tvrdnja da su Otac i sin od iste supstance, dakle da su oba bogovi, mada- to ne moze ni zapad da negira, sin jeste oceva kreacija. I onda ista supstanca, pa prvi, pa drugi, pa biti, pa djelovati, na kraju citav kompleks tumacenja i razmisljanja, nasao je neku vrstu rjesenja u pojavi treceg fenomena, svetog duha i tako se konacno definisalo sveto trojstvo: Otac, Sin i Sveti duh.

Sta je Istok za to vrijeme radio?

Zanimljivo da je Viktorinus svojim objasnjenjem, a formalno neoplatonist, zapravo prisao Aristotelu i njegovom Prvom pokretacu, odnosno samomislecoj misli (sve je u jednoj essenciji). Istok je takodje prihvatio energiju kao glavnu silu, ali nije zavrsio kao zapad u supstanci. Da bi se ovo iole razumjelo, mora biti jos – komplikovanije! U vrijeme kada se Isus rodio, helenski filozofi i kasnije hriscanski autori, shvatali su energiju na dva razlicita nacina. Granica je, mozete mi vjerovati vrlo suptilna, ali eto, bez njenog objasnjenja, ne moze se ici dalje. Za filozofe (onovremenske naucnike, pagane) energija je nesto sto je stvorilo svijet. Za hriscane energija je neka vrsta kosmicke sile, depo u koji se moze ‘uci’ i tako postatio dio bozanske energije. Filozofi su energiju dozivljavali kroz kontenplaciju, ali opet ne da bi prisli Bogu, vec da bi u sebi nasli ono najbolje kao preduslov za srecu. Hriscani su trazili put, nacin, instrument kako da udju u bozansku energiju i time se primaknu bogu.

Ovaj diskretni prelazak sadrzaja i shvatanja energije iz filozofskog ka religijskom domenu poceo je skoro 200 Godina prije rodjenja Isusa. Postoji tekst u kojem nepoznati jevrejski pisac objasnjava vjestinu retorike primanjem energije od Boga. Slijedi Mudrost kralja Solomona takodje kao fenomen nastao ucescem bozanske energije, zatim jedan od prvih hriscanskih pisaca Origen Mudrost positovjecuje sa Logosom. Sveti Pavle takodje pominje cesto energiju u istom kontekstu (kao dio bozanske energije), a kulminacija je da je on licno dozivio preobrazaj zahvaljujuci bozanskoj energiji. Kud ces jasniji dokaz da bozanska energija moze zaposjednuti ljudsku dusu!  Znaci sta? Treba uvesti, objasniti, argumentovati za…., Treba ustvrditi ritual kojim se ljudska dusa moze okoristiti deponijom (rezervoarom) bozanske energije. Liturgija, misa…

Ali prvo: razidjose se ucenici!

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s